رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: میزان صلح و سازش در استان قزوین ۵۴ درصد است که ۱۱ درصد بالاتر از میانگین کشوری قرار دارد.

حجت الاسلام صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: به علت فرهنگ بالای مردم و عملکرد شورا‌ها میزان صلح و سازش در استان قزوین ۵۴ درصد است.
 
وی افزود: میزان صلح و سازش در سه سال گذشته در سطح کشور ۲۹ درصد بود که هم اکنون به ۴۳ درصد رسیده است.
 
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه با اشاره به عضویت ۳۰ هزار نفر در شورا‌های حل اختلاف گفت: حضور این افراد افتخاری است، اما در مقابل وقتی که صرف می‌کنند پاداشی به آن‌ها پرداخت می‌شود.
 
حجت الاسلام صادقی افزود: میزان پرداختی باید طبق قانون کار باشد، اما با توجه به اینکه بودجه‌ای در سنوات گذشته اختصاص نیافته کمتر از قانون به آن‌ها تعلق می‌گیرد.
 
وی اضافه کرد: این میزان پاداش در سه سال گذشته ۷ برابر افزایش یافته است.
 
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: طبق قوانین شورای حل اختلاف موظف به صلح و سازش و رای دادن در امور غیر پیچیده است که البته با حضور قاضی انجام می‌شود.
 
حجت الاسلام صادقی افزود: میزان رسیدگی به پرونده‌ها در استان قزوین ۲۳ روز و در کشور ۳۰ روز است.
 
وی اضافه کرد: معمولا هر پرونده در مدت یک تا دو هفته بررسی می‌شود، اما آن چیزی که میزان میانگین رسیدگی به پرونده‌ها را بالا می‌برد مدت زمان‌های پرونده‌ها وراثتی بالای ۵۰ میلیون تومان است که باید ۳۱ روز برای آن صبر کرد.
 
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: پرونده‌ای که در صلاحیت شورای حل اختلاف نباشد برگردانده می‌شود.
 
حجت الاسلام صادقی افزود: پارسال ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار پرونده در شورا‌های حل اختلاف رسیدگی شد و این یعنی حدود ۵۰ درصد از پرونده‌های قضایی در شورا‌ها حل شده است.
 
وی اضافه کرد: اگر این میزان پرونده در دادگستری حل و فصل می‌شد میزان اطاله دادرسی ۴ برابر و هزینه‌های دارسی هم ۲ برابر می‌شد.
 
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: همه پرونده‌ها نیاز به صلح و سازش ندارند چرا که برخی ماهیت شبه اداری دارند.
 
حجت الاسلام صادقی افزود: نظارت‌های مفصلی بر شورا‌ها انجام می‌شود و از جهات مختلف مانند حقوقی و کیفری بازبینی‌ها متعدد صورت می‌گیرد.
 
وی اضافه کرد: ۲۴۰ شاخص برای ارزیابی شورا‌های حل اختلاف تدوین شده است.
 
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: برای اولین بار در تاریخ ادارات دولتی اسفند ماه پارسال آزمون سراسری برای اعضای شورا‌های حل اختلاف برگزار شد.
 
حجت الاسلام صادقی افزود: امسال هم چند آزمون در نظر گرفته شده البته قبل از آن کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود.
 
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: در شورا‌های حل اختلاف در بخش امور کیفری هزینه‌های دریافتی کم و در امور حقوقی هم نصف هزینه دادگستری است.
 
حجت الاسلام صادقی افزود: در اموری هم که خارج از صلاحیت شورا باشد هزینه‌ای دریافت نمی‌شود.
 
وی اضافه کرد: در هر شورای حل اختلافی حضور یک حقوقدان الزامی است البته موارد حقوقی به سایر اعضای شورا‌های حل اختلاف هم آموزش داده می‌شود.
 
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: آیین نامه سال ۸۷ شورای حل اختلاف منقضی و آیین نامه سال ۹۴ جایگزین آن شد.
 
حجت الاسلام صادقی افزود: هم اکنون یک لایحه‌ای در مجلس مصوب شده که برای اجرای آن منتظر تایید شورای نگهبان هستیم.
 
وی اضافه کرد: در این طرح در کنار شورای حل اختلاف، دادگاه صلح در نظر گرفته شده است.
 
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: درون دادگاه صلح دو عضو شورا فعالیت می‌کنند و به جای اینکه پرونده به چند جا برود همان جا حل و فصل می‌شود.
 
حجت الاسلام صادقی افزود: در اکثر شورا‌های حل اختلاف کسی وجود دارد که مردم را راهنمایی می‌کند اگرچه الزامی نیست، اما تشویق به این کار کرده ایم.
 
وی اضافه کرد: ۷۰ درصد از مردم شورا‌های حل اختلاف رضایت داشته اند و نظر سنجی مردم توسط یک مرکز مستقل انجام می‌شود.
 
رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضائیه گفت: هر شورایی هم که میزان صلح و سازش آن بیشتر باشد موفق‌تر است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.